کد مطلب:210543 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:200

فلسفه اعلی یا ماوراء ماده
در فلسفه الهی و ماوراء طبیعی بحث از بساط و مجردات است كه بدین ترتیب تقسیم شده است:

1 - بحث از روح و احوال نفس پس از مفارقت از بدن.

2 - بحث از وحی و الهام و كیفیت نزول وحی و جواهر روحانی و چگونگی درك وحی به سمع و بصر پس از روحانیت آن كه امروز از علوم سمعی و بصری آن استفاده می شود.

3 - اختصاص كسانی كه وحی به آنها می رسد و كیفیت معجزه و اعجاز برخلاف مجاری سیر طبیعت.

4 - مختصات برگزیدگان الهی یعنی پیغمبران و اخبار از غیب و معرفت.

5 - شناسائی روح القدس و روح الامین و بحث از معاد روحانی و جسمانی و غیره. در خلاقیت نفس - ابن عربی در فصول الحكم گوید:

و بالوهم یخلق كل انسان فی قوة خیالیة ما لا وجود له الا فیها و هذا هو الامر العالم لكل انسان.



[ صفحه 34]



نفس دارای خلاقیتی است كه هر چه خیال می كند بتواند تصور و ادراك نماید ولی این فقط در قوه خیال و مخزن ادراك است نه در خارج.

در خلاقیت نفس كه اسلام مبانی علمی آن را دست داده امروز هم به طرق مختلف و به نام های متفاوت از آن استفاده می كنند و اعتراف بدان می نمایند.

فاذا قبضه الله عزوجل صیر تلك الروح فی قالب كقالبه فی الدنیا فیأكلون و یشربون فاذا قدم علیهم القادم عرفوه بتلك الصورة التی فی الدنیا.

چون خداوند آن روح فرمانروای انسانیت را قبض كند در قالبی شبیه به این قالب كه قابل شناختن باشد تصرف می كند و خوردن و آشامیدن او متناسب با آن قالب است برای آنكه شناخته شود و حقیقت صوری آن محفوظ بماند.

و امیرالمؤمنین علی علیه السلام درباره مواد عالم علوی فرموده:

صورة عالیة عن المواد عاریة عن القوة و الاستعداد.

یعنی عوالم علوی صورت هائی هستند كه از ماده برترند یعنی مادی نیستند و از قوه و استعداد هم بیرون هستند و بی نیاز یعنی فعلیت دارند.